Sałatka z buraków z serem feta

a__dsc0696_m

Sobota, leniwe dzień dobry i piękny, słoneczny, jesienny dzień, który zbudził we mnie pragnienie bycia blisko natury, blisko siebie. Potrzebowałam oddalić się od zgiełku, od betonu i metalu, wyjazd do rodziców wydawał się idealnym pomysłem. Spacer po lesie, przytulanie drzew, patrzenie w niebo chociaż dostarczały tak wiele radości i harmonii. Tak ! Pragnę dobra dla siebie, dla swojego ciała i ducha. A ponieważ dusza została zaspokojona, zostało mi skupienie się na tym co mogę zrobić dla tej bardziej przyziemnej części mnie. Jedzenie, smakowanie, dostarczanie sobie potrzebnych składników zawartych w pokarmach wpisywało się idealnie w tę wzniosłą ideę.

las

Pobiegłam do kuchni. Zainspirowana prostotą i samowystarczalnością przyrody chciałam by posiłek był jak najmniej skomplikowany, prawie nie przetworzony, zawierał dużo dobrych składników i był pyszny.

Beet vegetable

Burak zwyczajny, czyli beta vulgaris, to często używany synonim złego, nieodpowiedniego zachowania, wyglądu. Jenak przede wszystkim to pyszne i bogate w wiele cennych składników pokarmowych warzywo, które barwi łapki na czerwono. Buraki mają nieocenione walory zdrowotne, zawierają składniki, które pomagają w zwalczaniu przeziębienia, anemii (kobalt), nadciśnienia, a także te pomagające oczyścić organizm z toksyn, ułatwić trawienie. Znajdujące się w nich dwa rzadkie metale – rubid i ced – działają hamująco na rozwój komórek raka.To źródło między innymi dużej ilości witaminy C, witamin z grupy B, witaminy P,  karotenu oraz wielu soli mineralnych, zwłaszcza potasowych odpowiedzialnych za prawidłową pracę serca i ciśnienie. Bardzo ważnym składnikiem pokarmowym, który zawierają buraki jest kwas foliowy (inaczej witamina B9), już 200 g buraka pokrywa połowę dziennego zapotrzebowania, na ten składnik.  Kwas foliowy wpływa na prace układu nerwowego, decyduje także o dobrym samopoczuciu psychicznym. Jedzenie buraków poprawia samopoczucie,  sen, wzmacnia koncentrację, czujność, refleks, pamięć. Jest także niezastąpiony dla kobiet w ciąży z racji wspierania prawidłowego rozwoju tzw. cewy nerwowej u rozwijającego się dziecka.

Chyba nie muszę nikogo przekonywać, że to warzywo to prawdziwa skarbnica zdrowia i dobrego samopoczucia. Jego słodki smak idealnie komponuje się ze słonymi czy ostrymi dodatkami. Poniższy przepis to minimalizm kulinarny, chyba jeden z prostszych pomysłów na sałatkę z udziałem buraka.

Składniki:

  • upieczone buraki
  • ser feta
  • nasiona słonecznika, mogą tez być wasze ulubione orzechy
  • świeży tymianek
  • sól
  • pieprz

Przygotowanie:

  • buraki obieramy, kroimy w paski o długości ok 3, 4 cm. Pieczemy około 20 min w piekarniku ustawionym na 160 st. C
  • po upieczeniu buraki kładziemy do naczynia, zostawiamy do ostygnięcia, dodajemy szczyptę soli i pieprzu,
  • po ostygnięciu dodajemy ser feta, pokrojony wcześniej w kostki, posypujemy ziarnami słonecznika lub orzechami, dodajemy świeżego tymianku (może być posiekany, lub w postaci małych gałązek) polewamy obficie oliwą z oliwek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *