Pstrąg pieczony z warzywami

14 kwi

Wykwintny i zdrowy posiłek przy minimalnym nakładzie pracy.

Kiedyś przygotowanie ryby kojarzyło mi się z czymś trudnym, było to zapewne związane z całym procesem obrabiania, czyli patroszeniem, skrobaniem łusek, pozbawianiem rybki głowy i płetw. Obecnie można bez problemu nabyć patroszone, świeże ryby (polecam makro!) co znacznie upraszcza proces przygotowania tego dania. Ważne jest, by przed pieczeniem przyprawiona ryba spędziła około 12h w lodówce. Przed leżakowaniem rybę obficie posypuję solą i ziołami, na tyle obficie, żeby sól przeszła przez skórę i zmiękczyła mięso. Do brzucha ryby na całej jego długości wkładam posiekane świeże zioła (koperek. estragon, tymianek) plasterki masła oraz plasterki czosnku, sypię także trochę soli. Dzięki dodaniu masła mięsko ryby będzie rozpływać się w ustach, a zioła nadadzą mu niepowtarzalny aromat.

Rybę układam w naczyniu żaroodpornym, okładam dookoła kawałkami pokrojonych surowych ziemniaków, które potem posypuję solą i ziołami.  Do całości dodaję warzywa według uznania, może to być np.: marchew, brokuły, kalafior, groszek, papryka, fasolka (może być gotowa mieszanka warzywna z mrożonki). Mieszam warzywa z ziemniakami i polewam wszystko oliwą z oliwek.

Jeśli ktoś potrzebuje trochę wzbogacić treść zapiekanki polecam polanie jej sosem z mleka i roztrzepanego jajka z dodatkiem pieprzu, oczywiście rezygnujemy wtedy z polewania oliwą z oliwek. Bywało też i tak, że polewałam całość słodką, 18-to procentową śmietanką do zup i sosów z roztrzepanym jajkiem (wersja full wypas), wtedy zapiekanka podczas pieczenia świetnie spaja się w jedną masę, przypominającą lasagne, zaś ryba staje się super soczysta i delikatna.

Wybierz swoją wersje polewy, przykryj naczynie pokrywką lub folią aluminiową i zapiecz w temperaturze 180 C przez około 30 – 40 min. Przed podaniem polecam skropić rybę sokiem z cytryny, jej cząstki można także podać obok dania na talerzu.

Składnik:

  • oprawiony pstrąg
  • 3 duże ziemniaki pokrojone w kostki
  • 1 marchewka pokrojona w plasterki
  • różyczki brokułów
  • fasolka szparagowa
  • zielony groszek
  • kukurydza
  • oliwa z oliwek lub opcjonalnie roztrzepane jajko z mlekiem lub śmietanką słodką 18%
  • sól, pieprz do smaku
  • świeże zioła np. koperek. estragon, tymianek

fot. Tomasz Karolak

No comments yet

Leave a Reply

You must be logged in to post a comment.