Pasta z czarnej fasoli

 

_MG_1513

Okazuje się, że każdy doskonale wie co to znaczy zdrowo się odżywiać. Wiedzieli o tym nasi dziadkowie, rodzice, wiemy i my, bo przecież robimy to tak, jak nasi przodkowie. Chleb, bułki, schabowy z patelni i odrobina słoniny ze skwarkami na deser.  Pojęcie to mocno ewoluowało w przeciągu ostatnich kilku lat. Wszystko za sprawą upowszechnienia wiedzy na temat odżywiania i większej świadomości ludzi na temat tego co jest zdrowe a co nie. Prawda jest jednak mało optymistyczna, niewiele jest tych prawdziwie zdrowych, pozbawionych chemii i bogatych w składniki pokarmowe produktów. Czy ja oszalałam? Niestety nie.  Woda w plastikowych butelkach zawiera biosfenol A, mięso, nabiał pełne jest hormonów i antybiotyków, wyjałowiona przez użycie pestycydów i herbicydów ziemia daje nam warzywa i owoce o wątpliwej jakości, często o znacznej szkodliwości nie mówiąc już o ingerencji w ich strukturę genetyczną (produkty GMO). Czy zostaje nam już tylko własny ogródek i wyprowadzka w Bieszczady? Nasz gatunek wykazuje wysoki stopień przystosowania do zmieniających się warunków, ponieważ ciało człowieka posiada właściwości oczyszczania się i odradzania komórek. Czy to wystarczy? Pokarmy które zawierają toksyny i chemię stanowią dziś nieodłączny element naszej egzystencji, do tego trzeba doliczyć skażone powietrze, którym oddychamy, trującą wodę, którą pijemy, trujące kosmetyki, środki piorące, środki czystości, tkaniny z których nosimy ubrania. Jak znaleźć w tym wszystkim złoty środek? Jedyna nadzieja w pokarmach, które potrafią wiązać szkodliwe substancje w naszym ciele i wspomagać ich usuwanie. Czyli: jak zdrowo się odżywiać?

Zasada nr 1 – jedz zróżnicowane pokarmy, które dostarczą Ci zarówno białek, tłuszczy, witamin, minerałów, kwasów oraz innych substancji. Każdego dnia układaj swój jadłospis tak, żeby znalazły się w nim te wszystkie produkty w nadmiarze. Wtedy masz szanse na nieco mniejsze niedobory niż większość społeczeństwa. Unikaj przetworzonej żywności jak ognia!

Zasada nr 2 – dywersyfikuj źródła w których kupujesz jedzenie! Nie powinno kupować się cały czas w tym samym sklepie, staraj się kupować w różnych miejscach, chyba, że masz pewność czystości danych produktów. A wierzcie mi, miejsca typu slow, bio i eco bazary tego nie gwarantują … niestety. Dywersyfikując źródła pokarmów masz szansę, hmmm nie truć się cały czas tym samym, zwiększać szansę na to, że trafisz na dobrą żywność.

Zasada nr 3 – dbaj o to, żeby codziennie w Twojej diecie znalazła się solidna porcja surowych warzyw (dotyczy także wegetarian, którzy często sięgają po mączne potrawy, bogate w gluten). Warzywa najlepiej alkalizują krew, lekko zasadowe ph to gwarant zdrowia i dobrego samopoczucia, ochrona przed spadkiem odporności i chorobami przewlekłymi.

Zasada nr 4 – co najmniej jeden posiłek dziennie, który zjadasz musi pochodzić z Twojej kuchni! Kontrolujesz wtedy nie tylko to co jesz ale też czystość składników, ich pochodzenie – tego niestety nie sprawdzimy idąc nawet do najlepszej restauracji.

_MG_1528

Jeśli nie masz czasu na szykowanie posiłków w domu, postaraj się przygotować małe danie, które możesz zjeść zarówno na śniadanie jak i lunch lub kolację. Wegetariańskie pasty kanapkowe sprawdzają się w tej roli idealnie. Możesz dodać ja do śniadaniowej kanapki a resztę zapakować w pudełko i zjeść w pracy razem z warzywami. Czarna fasola to jeden z czystszych pokarmów pod kątem zawartości pestycydów i metali ciężkich.  Jest bogatym źródłem pierwiastków, takich jak: potas, magnez, żelazo, fosforu, witamin: K, tiaminy oraz kwasu foliowego.

Pasta z czarnej fasoli – przygotowanie

Fasolę czarną namoczyć przez 3h potem gotować przez 60 min na małym ogniu. Ugotowaną fasolę blenduję z kilkoma łyżkami oliwy z oliwek, sokiem z cytryny, łyżką majonezu, podsmażoną na oliwie cebulką i główką czosnku. Doprawiam do smaku solą, pieprzem i kuminem.

_MG_1503

Składniki:

  • Nasiona czarnej fasoli
  • Zeszklona cebulka
  • Łyżka majonezu
  • Sok z cytryny
  • Szczypiorek
  • Czosnek
  • Kumin
  • Oliwa z oliwek

_MG_1499

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *