Bulion warzywny

Bulion to wywar z warzyw i mięsa, niezbędny składnik każdej udanej zupy oraz wielu potraw. To, jak przyrządzić bulion i jakie składniki są do niego potrzebne zapewne nie jest dla was żadną tajemnicą, a jednak wiele z was dodaje do bulionu kostkę rosołową albo co gorzej, zastępuje naturalny bulion wodą z rozpuszczoną kostką. Skoro gotujesz w domu, starasz się używać naturalnych składników to dlaczego dodajesz do swojej zupy glutaminian monosodowy (sodu), inozynian disodowy, guanylan disodowy i karmel amoniakalny? Uważasz, że twój bulion smakuje dzięki temu lepiej? Bardzo możliwe, tylko jakim kosztem… Pamiętaj, twój bulion może mieć bogaty smak i aromat, także bez kostki, wystarczy stosować się do kilku zasad przygotowania takiego wywaru:

Zasada nr. 1Im więcej warzyw w wywarze tym bogatszy smak

Pamiętaj o różnorodności, do bulionu często obok standardowych marchewek, pietruszek, pora, selera, cebuli dodaję także czosnek, liście laurowe, pieczarki, imbir. Ważne jest by warzyw było dużo. najlepiej jeśli są młode, wtedy wywar smakuje o niebo lepiej. Najważniejsza jest marchew, odpowiada za słodycz bulionu, dlatego daję jej zawsze najwięcej.

Zasada nr. 2 – Warzywa wrzucaj na wrzącą, osoloną wodę

Pozwoli to zatrzymać więcej substancji odżywczych w warzywach oraz lepiej wydobędzie ich smak. Jeśli gotuję wywar wyłącznie z warzyw dolewam odrobinę oliwy z oliwek by zupa była bardziej treściwa, robię to dopiero pod koniec gotowania. Filtrowaną wodą wypełniam cały garnek, gotuję co najmniej 60 min, najczęściej około 2- 3 godziny na małym ogniu. Pamiętaj, bulion możesz zlać do słoików, zawekować i trzymać w lodówce nawet do 2 tygodni.

Zasada nr. 3 – Jeśli chcesz mieć mocno aromatyczny wywar – zostaw go na noc.

Rosół smakuje o niebo lepiej na następny dzień po przyrządzeniu. Dlatego jeśli zależy Ci by wydobyć z warzyw jeszcze więcej aromatu, po ugotowaniu zostaw garnek ostygnięcia i potem schowaj do lodówki. Następnego dnia bulion będzie smakował lepiej, niż ten z kostki rosołowej.

Zasada nr.4 Doprawiaj naturalnie

Nie używaj kostki! Szanuj swoje ciało, bo masz je na całe życie. Jeśli mimo zastosowania się do powyższych zasad smak twojego wywaru nie będzie cię satysfakcjonować możesz go doprawić ziołami (koperek, pietruszka, tymianek, majeranek, suszona włoszczyzna), sosem sojowym, solą, pieprzem, kuminem, cynamonem, imbirem.

Składniki:

  • kilka machewek
  • 2/3 pietruszki
  • 2 cebule
  • seler + nać
  • por
  • 2 pieczarki
  • 2 ząbki czosnku
  • kilka liści laurowych
  • sól, pieprz, sos sojowy do smaku

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *