5 sposobów na trudne poranki

Według medycyny chińskiej zimą energia skierowana jest ku dołowi,  oznacza to, że aktualnie nie będziemy mieli jej zbyt dużo, dlatego warto zacząć ją oszczędzać. Jeśli zauważyliście już takie symptomy jak ospałość, zmęczenie, podły nastrój pamiętajcie, że o tej porze roku to naturalna kolej rzeczy, nie walczcie z tym, pozwólcie waszemu ciału działać zgodnie ze swoim rytmem. Czas zwolnić tempo, odpocząć i zwiększyć ilość codziennego snu. Czas także poświęcić więcej uwagi temu, co dzieje się z naszym organizmem i czego mu potrzeba. Jeśli od samego rana czujecie apatię i brak energii macie do dyspozycji naturalne „narzędzia wspierające”, które odpowiednio wykorzystane pozwolą przewrócić równowagę ciała i ducha. Co konkretnie może sprawić, że od początku dnia dostaniemy spory zastrzyk energii?

Sok pity na czczo

Sok z cytryny z miodem, sok aloesowy, sok z granatu, sok z zielonej pietruszki, selera i zapewne wiele innych soków, które pite codziennie z rana na pusty żołądek dostarczą wielu cennych składników. Na czym polega ich moc? Na zmianie ph naszego organizmu na zasadowe, czyli odkwaszeniu układu pokarmowego, co wpływa korzystnie na trawienie, odporność  będzie wspierać wydalanie toksyn z organizmu i ograniczać powstawanie procesów zapalnych, które przecież są przyczyną chorób. To nie koniec. Zawarte w sokach witaminy i minerały zostaną wchłonięte bardzo szybko, co sprawi, że od razu poczujemy orzeźwienie i zastrzyk energii. Dla początkujących najłatwiej będzie zacząć od wyciśniętego soku z cytryny z dodatkiem miodu. Warto wycisnąć go wieczorem połączyć z miodem i zostawić na noc, wtedy jego dobroczynne właściwości zostaną zwielokrotnione. Dla zabieganych, zostają gotowe soki, które można kupić w dobrych sklepach ekologicznych, zielarskich lub aptekach. Mowa np. o soku aloesowym czy żurawinowym, kupując je sprawdźcie koniecznie skład, czy aby na pewno zawierają 100% z wywar z owoców bez obróbki termicznej, która pozbawia je korzystnych właściwości. Jeśli jesteś w stanie wygospodarować rano więcej czasu przygotuj sok z warzyw i owoców przy pomocy sokowirówki, np. z natki pietruszki, z marchwią, selerem i pomarańczą. Ten pożywny koktajl witaminowo – mineralny dostarczy energii i uspokoi układ trawienny, do tego wpłynie korzystnie na wygląd cery.

woda-z-cytryna

Owsianka

Prawdopodobnie znienawidzona przez was jeszcze w dzieciństwie zupa mleczna zawierająca rozbite ziarno owsa, czyli popularna owsianka nie budzi zbyt wielkiego entuzjazmu. Złe wspomnienie można jednak łatwo odczarować, bo owsianki w cale nie trzeba zalewać krowim mlekiem, idealnie łączy się z wodą, lub mlekiem wegańskim, przyprawiona cynamonem i kardamonem z garścią rodzynek nabiera zupełnie innego charakteru. Dlaczego warto do niej wrócić? Ponieważ obok dużej ilości błonnika, minerałów i witaminy B6 zawiera 2 ważne kwasy: pantotenowy i foliowy. Pierwszy w połączeniu z witaminą B6 stanowi zastrzyk energii, przeciwdziała zmęczeniu i rozdrażnieniu. Drugi to nasz przyjaciel od uśmiechu, koi zmysły i wprowadza w dobry nastrój. Przepis na owsiankę >>

_MG_9019

Mleko migdałowe z kakao

To idealny wybór na luźniejsze dni. Mleko migdałowe oprócz wspierania naszego organizmu przyjemnie ukoi i pobudzi zmysły. Jest bogatym źródłem witaminy E, B1 a także magnezu, co w połączeniu z kakao również bogatym w magnez stanowi całkiem pokaźna dawkę tego pierwiastka (nawet do 50% dziennego zapotrzebowania). Magnez, podobnie jak zawarte w kakao flawonoidy poza korzystnym wpływem na serce i układ krążenia wpływa także na ukrwienie mózgu, a więc na jego lepsze dotlenienie, co podnosi wydajność umysłu, relaksuje mięśnie i wpływa korzystnie na układ nerwowy. A to dopiero początek, bo kakao zawiera jeszcze kilka ciekawych związków, na przykład Anandamid. Jest to endorfina, którą organizm wytwarza naturalnie po wysiłku fizycznym. Kakao to jedyna roślina, która go zawiera. Podobnie jak Fenyloetyloamine, związek psychoaktywny, który odpowiada za fenomen euforii biegacza. A wszystko dzieje się w Twoim kubku, nie musisz nigdzie biegać. Nie trzeba robić badań, żeby udowodnić, iż kakao podnosi poziom serotoniny w mózgu. Jest to jeden z głównych neuroprzekaźników występujących w ludzkim organizmie odpowiedzialny na dobry nastrój i poczucie szczęścia. Nic jednak nie stanie się od razu, związki roślinne zaczynają działać później niż chemiczne, wymagają czasu i systematyczności, ale wierzcie mi – jesteście tego warci. Zobacz jak zrobić mleko migdałowe >>

_MG_8535

Kawa według 5 przemian

Kawa może zrobić dla organizmu kilka dobrych rzeczy, niestety może także go osłabić, dzieje się to głównie przez zakwaszanie układu pokarmowego a także zaburzanie wchłaniania magnezu, na co ma wpływ zawarta w niej kofeina. Dlatego jeśli kawa, to tylko według pięciu przemian, czyli przygotowania zgodnie z prastarą chińską tradycją przemian 5 żywiołów odpowiadającym 5 smakom. Zgodnie z tą teorią potrawy przygotowane jesienią powinny ogrzewać i dodawać energii, taka właśnie będzie nasza kawa. Wystarczy zagotować wodę, dodać do niej kilka łyżeczek kawy, następnie szczyptę cynamonu i łyżkę miodu, gotować jeszcze 2 minuty i po tym czasie dodać kilka goździków i szczyptę startego imbiru. Całość gotujemy jeszcze 1 minutę i po tym czasie pijemy kawę powoli, najlepiej słuchając dobrej muzyki. Kawa nie tylko nas rozgrzeje i pobudzi. Doda także blasku naszym oczom i poprawi samopoczucie.

Ćwiczenia z rana

Poranna aktywność połączona z głębokim oddechem sprawi, że do komórek mózgu uderzy fala tlenu. A ten pobudza głowę do produkcji endorfin i serotoniny. To dwa najważniejsze neuroprzekaźniki odpowiedzialne za dobry nastrój. Wystarczy 15 min codziennie rano aby otrzymać pokaźną dawkę tych substancji. Gimnastyka pobudzi krążenie, ale i zrelaksuje, przygotowując nas na dzień pełen wyzwań.

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *